darogiahiB

مطالب آموزشی پزشکی

darogiahiB

مطالب آموزشی پزشکی

  • ۰
  • ۰
  • ابراز محبت به کودک:

هنگام تغذیه نوزاد با شیر خشک ، همانند تغذیه طبیعی، باید نوزاد را به‌گرمی در آغوش گرفت، او را نوازش نمود و در چشمان او نگاه کرد. کسی که نوزاد را شیر می‌دهد باید با روی باز این کار را انجام دهد و خوشحالی خود را به کودک نشان بدهد. ارتباطی، که ضمن تغذیه بین پرستار و نوزاد برقرار می‌شود، به اندازه تغذیه نوزاد اهمیت دارد.

  • دادن شیشه قبل از گرسنگی نوزاد:

لازم است شیشه‌شیر را با مشاهدۀ اولین علائم گرسنگی در کودک و قبل از این که او خیلی گرسنه شود به او بدهید. اگر خیلی گرسنه باشد، چیز جدیدی مثل یک سرشیشه حتماً کلافه‌اش می‌کند.

  • تغییر دمای شیر:

اقدام دیگر برای جلب توجه نوزاد، تغییر دادن دمای شیر یا شیرخشک است. بعضی از نوزادان سر شیشه گرم را بیشتر دوست دارند، در این صورت سر شیشه را زیر آب گرم بگیرید تا گرم شود. بعضی از آن‌ها نیز که در حال درآوردن دندان هستند، شیر سرد را ترجیح می‌دهند. سوراخ‌های سر شیشه نیز ممکن است گشاد یا تنگ‌تر از اندازه مناسب باشد. این سوراخ‌ها باید طوری باشد که اگر شیشه پر از شیر را قبل از هم زدن آن، وارونه کنید؛ در هر ثانیه یک قطره از آن بچکد.

  • اجازۀ بازی با سرشیشه:

 اگر کودک فقط سرشیشه را می‌جود، فعلاً مانع این کارش نشوید و آن را از دهانش بیرون نکشید. این کار یک جور آشنایی برای کودک محسوب می‌شود و ممکن است بعد از این کار شروع به مکیدن و خوردن شیر کند.

  • وضعیت نگه داشتن شیشه شیر:

بعضی نوزادان دوست دارند شیشه شیر را در وضعی مشابه سینه مادر نگه دارند و برخی دیگر وضعیت متفاوتی را ترجیح می‌دهند. علت آن است که وقتی برای این نوزادان شیشه را مانند سینه نگه می‌دارند، در آن‌ها انتظار شیر خوردن از پستان مادر به‌وجود می‌آید و وقتی خلاف انتظارشان شیر خشک به آن‌ها داده می‌شود، آن را نمی‌پذیرند و با ناراحتی پس می‌زنند. همچنین بعضی کودکان دوست ندارند در حالت نشسته به آن‌ها شیر خشک داده شود. در این وضعیت، چون شیر خوردن از پستان مادر را به یاد می‌آورند، شیر خشک را نمی‌پذیرند. اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، نوزاد را در ساک مخصوص حمل نوزاد بگذارید یا او را بغل کنید و ضمن راه رفتن سر شیشه را در دهان او بگذارید. قبل از این که به او شیر خشک بدهید او را تکان دهید تا آرام بگیرد و نظرش برای شیر خوردن جلب شود.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • ۹۹/۰۳/۱۴
  • سمیرا کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی