darogiahiB

مطالب آموزشی پزشکی

darogiahiB

مطالب آموزشی پزشکی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 ۱- مکمل های غذایی مصرف کنید

مادران باردار برای بدنیا آوردن یک فرزند سالم باید انرژی کافی داشته باشند. همه خانم هایی که تصمیم می گیرند باردار شوند باید از سه تا ۶ ماه قبل هر روز یک قرص مولتی ویتامین و ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. مصرف به اندازه ویتامین B قبل و در ابتدای بارداری باعث کاهش ۷۰ درصدی مشکلات استخوانی بارداری می شود. مولتی ویتامین مملو از انواع ویتامین ها همچون آهن برای کم خونی و کلسیم برای سلامت استخوان و دندان ها می شود. قرص ها را صبح یا ظهر مصرف کنید.

 

بهتر است حتی یک ماه قبل از اینکه اقدام به بارداری نمایید شروع به مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید نمایید که در اکثر مولتی ویتامین ها وجود دارد. ویتامین B در بسیاری از خوراکیها مانند سبزیجات ٬ مرکبات و حبوبات وجود دارد اما باز هم بسیاری از خانم ها برای کسب مقدار کافی آن نیاز به مصرف قرص ویتامین دارند. فولیک اسید نقش مهمی در جلو گیری از ایجاد نقائص و مشکلات هنگام تولد دارد که اغلب حتی قبل از اینکه شما متوجه بارداری تان شوید ممکن است این اختلالات شکل گرفته باشند.

۲- استراحت کافی

استراحت کافی، احساس آرامش را در افراد بالا می برد. وقتی تصمیم به بارداری گرفتید، تا می توانید بخوابید زیرا پس از بارداری و زایمان دچار کمبود خواب شدید خواهید شد. کوچک ترین وقتی که پیدا می کنید را چرت بزنید یا کامل بخوابید. در دوران بارداری مسایلی همچون سوزش معده (ترش کردن)، دستشویی رفتن و به پهلو خوابیدن باعث می شوند تا زن باردار نتواند خواب راحتی داشته باشد. خواب کافی داشتن به زودتر بچه دار شدن هم کمک می کند. زنانی که خواب کمی دارند مشکلات بیشتری برای تخمک گذاری دارند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید...

    • سمیرا کریمی
    • ۰
    • ۰

    ۱- شیر، کره و خامه:

    شیر یکی از منابع اصلی پروتئین و کربوهیدرات است. مطمئن باشید که کودکان در روز حداقل ۲ لیوان شیر یا به صورت مستقیم یا موجود در غلات و شیرینی جات و کوکی ها مصرف میکنند. کره یکی بهترین گزینه ها برای غذای کودکان لاغر است. توجه داشته باشید که کودک شما برای رسیدن به وزن ایده ال، چربی را در حد اعتدال مصرف کند و با این کار از مبتلا شدن کودک خود به اسهال جلوگیری کنید. همچنین، شما می توانید کره را به تمام غذاهای کودکتان، اضافه کنید. خامه هم در تپل شدن کودکان تأثیر بسزایی دارد ضمن اینکه کلسیم موجود در آن به استخوان سازی آنها کمک می کند.

    ۲- گوشت قرمز

     

    حتی الامکان مقداری گوشت بصورت تکه ای یا چرخ کرده (مانند:گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله ) به غذای کودک اضافه کنید. گوشت قرمز خوب، مانند گوشت گوساله یا گاو یک منبع طبیعی از آهن و چربی است که برای رشد و تکامل مناسب هستند. انواع گوشت‌های پخته شده با میکس کرده و به غذاهای دیگر فرزندتان اضافه کنید. به این صورت او بدون آنکه متوجه شود مقداری گوشت خورده است. غذاهایی مثل سوپ، پوره سیب زمینی، برنج له شده و… می تواند گزینه مناسبی برای اینکار باشد. اگر بازهم موفق نشدید گوشت به فرزندتان بدهید حتی استفاده از آب گوشت هم تا حدی نیازهای او را تأمین می‌کند. آب گوشت را به غذای کودک اضافه کنید و هم طعم آن را بهتر کرده و هم کودک را از ویتامین‌های گوشت تغذیه کرده‌اید. بهترین گوشت هم برای وزن گیری و تقویت فرزندتان، گوشت با استخوان مثل ماهیچه، قلم، ران و… است چرا که مواد مغذی بیشتری دارد.

    برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید...

      • سمیرا کریمی
      • ۰
      • ۰

      چنانچه در سونوگرافی دیده شود که بندناف دور گردن جنین پیچیده شده است، در تمام طول زایمان طبیعی از ابتدای شروع دردهای زایمانی تا زمانیکه نوزاد متولد میگردد، ضربان قلب جنین دقیق و با فواصل کوتاه، ازطریق دستگاه‌ مانیتورینگ مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که بهبود تکنیک‌های اولتراسونوگرافی امکان تشخیص آن را قبل از تولد فراهم کرده است و در صورت تشخیص سونوگرافیک پیچ خوردگی بند ناف کنترل دقیق و نیز در صورت امکان، مانیتورینگ مداوم جنین الزامی است.در برخی موارد با خارج شدن جنین از مجرای زایمان، بندناف تحت‌فشار قرار میگیرد و ممکن است لحظات آخر زایمان و پیش ازتولد نوزاد، تعداد ضربان قلب او کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای پیدا ‌کند. ممکن است دربرخی موارد و با بروز نامنظم شدن ضربان قلب جنین، شخص مجبور به سزارین فوری گردد. درطول زایمان، ابتدا سر و بعد بقیه و اندام‌ نوزاد از بدن مادر خارج میشوند و پس ازخروج‌ جنین، بندناف بریده میشود و سپس جفت بیرون می آید.


      طی زایمان و تولد نوزاد تپش قلب جنین معمولاً طی انقباضات آهسته می‌شود، یعنی از جفت اکسیژن کمتری به جنین می‌رسد، اما زمانی‌ که انقباض پایان یافت، این روند به سرعت بازسازی می‌شود. اگر به علت فشرده شدن بند ناف، جریان اکسیژن به جنین قطع شود با گوش دادن و ضبط آهنگ تپش قلب جنین (پیش از، طی و پس از انقباضات) می‌توان مشکل را تشخیص داد. اگر زمان زیادی طول بکشید تا جنین پس از هر انقباضی احیا گردد، نوزاد بدون وقفه از طریق سزارین زایمان می‌شود.طی زایمان طبیعی جنینی که در وضعیت بریج قرار دارد، ممکن است بند ناف به دور خود گره بخورد یا زمانی‌که کیسه آب پاره می‌شود، بند درازی از واژن بیرون آید. (وضعیت بریج: وﻗﺘﯽ باسن ﺟﻨﯿﻦ ﻗﺒﻞ از ﺳﺮ وارد ﻟﮕﻦ ﺷﻮد)

      برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید...

        • سمیرا کریمی